De dag loopt altijd anders dan je denkt. Collega’s aan je bureau, klanten met vragen, onverwachte situaties die nú opgelost moeten worden. We kunnen ons helemaal voorstellen dat bedrijven, juist vaak door hectiek die ontstaat gedurende de dag, de (in)effectiviteit van hun werkwijze op termijn over het hoofd zien. Je bent dan vaak niet meer bezig met werken áán je bedrijf, maar vooral operationeel ín je bedrijf. Niets mis mee natuurlijk, zolang je af en toe wel tijd vrijmaakt om vanuit een helicopterview naar je bedrijfsvoering te kijken.
Eigen succes is de meetlat
‘In de praktijk zie je vaak dat er binnen een bedrijf een bepaalde manier van werken is gecreëerd of van nature is ontstaan. Binnen dat kader vindt men dat het succes van die werkwijze is bewezen. Vaak betekent dit ook dat er al geruime tijd niet meer gekeken is naar verbetering van die werkwijze. Zo is het bijna altijd mogelijk om dingen efficiënter te doen blijkt uit onze dagelijkse praktijk. En wat ook opvalt: als er wel naar een nieuwe manier van werken gekeken is, dan blijkt het vaak lastig om de menselijke factor te beïnvloeden. Dat heeft dan weer te maken met niet goed uit kunnen leggen wat de voordelen zijn, ook voor de betrokken collega’s. En dat heeft weer tot gevolg dat het lastig is om het juiste draagvlak intern te creëren.’ Aan het woord is Rob Zwezereijn, eigenaar van Running IT. ‘Er liggen voor onze prospects en klanten zóveel kansen om hun processen, werkwijzen en andere interne informatiestromen te verbeteren. Als je alleen al kijkt naar de manier waarop er binnen sommige bedrijven nog via e-mail documenten gedeeld worden, of met verschillende versies gewerkt waardoor er fouten ontstaan. Vaak is dat het topje van de ijsberg en valt er veel winst te behalen.’
Nieuwe methode
Er zijn twee aspecten belangrijk, wanneer je kiest voor het oppakken van bovenstaand verhaal. Ten eerste is de keuze voor de juiste partner iets om bewust bij stil te staan. Want vaak ben je dan al gauw geboden aan de kennis en het netwerk van die ene partner. Met welke oplossingen en fabrikanten werkt deze partij bijvoorbeeld? Het blijkt voor een eindklant vaak lastig om dit goed te kunnen beoordelen. We gaan graag op een open manier het gesprek met je aan, en leggen graag uit hoe onafhankelijk we opereren binnen ons netwerk. Het tweede aspect is ook de menselijke kant, want jij kunt vanuit je ICT-rol wel overtuigd zijn van de noodzaak van verandering. Ook de rest van het personeel of de directie moet ervan overtuigd zijn en dus ook mee willen doen. Verandering is immers lastig, niet leuk en ‘het kost’ natuurlijk ook weer geld. We helpen je graag met het krijgen van inzichten, zodat je de voordelen van verandering niet alleen ziet, maar ook goed kunt uitleggen aan je achterban. Neem vrijblijvend contact met ons op.